Online / TVmedia

Juni 2016: Driedelig interview met Jan Borgesius door Annet Roodenburg van de HAS.

Deel 1 7e generatie bakkers

Deel 2 Na deze bakkerij hoef je nergens meer naar toe

Deel 3 Mensen van brood laten houden

Maart 2016: Productie van Liefde&Passie brood bij Bakkersland.

Film over de productie van ambachtelijke broden met een lange rijstijd in een industriële omgeving

Februari 2016: Bedrijfsfilm nieuwe bakkerij van supermarktfirma en NVB lid Hoogvliet

In deze film wordt het bakproces in deze nieuwe bakkerij stap voor stap belicht. Hoogvliet zorgt ervoor dat haar winkels meerdere keren per dag voorzien worden van vers gebakken brood uit de eigen bakkerij langs de A12 bij Bleiswijk.

Januari 2016: Bakkerij Fuite

Bedrijfsfilm van Bakkerij Fuite uit Apeldoorn waarin het productieproces van grootbrood, kleinbrood en gebak wordt getoond.

Oktober 2015: Desemlijn Borgesius Stadskanaal.

Bakkerij Borgesius heeft sinds dit jaar een compleet nieuwe, door het bedrijf zelf ontwikkelde, broodlijn in Stadskanaal staan waarin eigen desems, voordegen en moederdegen worden verwerkt tot heerlijk brood met een karakteristieke smaak.

Bakkers in bedrijf nieuwsbrief d.d. 28 oktober 2015.

Oktober 2015: Werken in de Levensmiddelenindustrie.

De levensmiddelenindustrie heeft dringend technici en technologische mensen nodig om klaar te zijn voor de toekomst. Onder andere de Week van de Levensmiddelenbranche moet hier verandering in brengen.  

Het visiedocument ‘Leren en werken, werken en leren’, van de Taskforce Human Capital Agenda Food & Feed, maakt het tekort pijnlijk duidelijk.

Overschot arbeidsplekken

In de grootste tak van de Nederlandse industrie, ontwikkelt kennis en innovatie zich in een razend tempo. De uitstroom van beroepsopleidingen is kwalitatief én kwantitatief niet voldoende om uittredend personeel te vervangen. Naar schatting zijn er tot 2022 rond de 1600 arbeidsplekken per jaar beschikbaar die op dit moment niet ingevuld kunnen worden, aldus Taskforce HCA Food & Feed.

De Taskforce HCA zegt hier met verschillende maatregelen verandering in te kunnen brengen. Bedrijven moeten investeren in de duurzame inzetbaarheid van personeel of samenwerken rond de werving van studenten. Ook moet het beroepsonderwijs in regio’s verdeeld worden naar de behoefte van het regionale bedrijfsleven. 

Daarnaast laat de Taskforce HCA weten dat de opleidingen beter op de arbeidsmarkt moeten aansluiten door de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven te intensiveren.

 

Juni 2015: Bedrijfsfilm NVB lid Pandriks Meppel.

In deze bedrijfsfilm geeft directeur Albert Hendriks van Pandriks Bakkerij en interview en wordt een inkijkje in de fabriek in Meppel gegeven.

Mei 2015: Start NVB broodimago campagne. Brood; wat zit daarin?

Na eerdere negatieve en verwarrende mediaberichten over brood lijkt het tij sinds begin dit jaar te keren. Voor het Nederlands Bakkerij Centrum een goed moment om, in opdracht van Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij, met een breed broodoffensief te komen onder de noemer: Brood. Wat zit daarin?

Bakkerijbranche start broodoffensief

Het doel is om van broodtwijfelaars weer broodfans te maken door op allerlei manieren het eerlijke verhaal over brood te vertellen. En vooral: te laten vertellen.

Hoogopgeleide vrouwen

Het zijn vooral hoogopgeleide vrouwen in de leeftijd van 20 tot 45 jaar die gevoelig zijn voor de negatieve en tegenstrijdige informatie over brood. Deze groep, zo’n 20 procent van de Nederlandse bevolking, is het laatste jaar minder brood gaan eten of overweegt dit. Gedegen panelonderzoek heeft uitgewezen hoe die houding te veranderen is. Er blijkt namelijk een diepe behoefte te zijn aan transparante, eerlijke, onafhankelijke en duidelijke informatie over brood.

Broodambassadeurs

Om die onafhankelijkheid te laten zien, spelen in de campagne allerlei broodambassadeurs een hoofdrol: broodexperts, wetenschappers, voedingsdeskundigen, diëtisten en foodbloggers bijvoorbeeld. De campagnetitel ‘Brood. Wat zit daarin?’ is een bij de tijd passende update van de eerdere succesvolle slogan ‘Brood, daar zit wat in’. De campagne zal online en offline breed zichtbaar zijn, met als centrale plaats de campagnesite: www.broodwatzitdaarin.nl.

Mini-documentaires

Op die sites zijn gedurende het jaar onder andere een viertal mini-documentaires te zien over broodsoorten, energie, ingrediënten en over de veelzijdigheid van brood. De eerste aflevering gaat over broodsoorten en staat inmiddels online en krijgt bekendheid door onder meer radiospots, met trailers en banners op veelbezochte sites en aandacht in veelgelezen foodblogs.

Antwoordvideo’s en app

In een serie video’s beantwoorden experts veelgestelde vragen en scheiden ze de fabels van de feiten over brood. Ook deze video’s zijn overal online te vinden en krijgen aandacht via social media als Facebook. Door de inzet van Google Adwords bereikt de campagne ook iedereen die via zijn zoekmachine een vraag over brood stelt. Het broodoffensief loopt zeker tot het einde van 2015.

November 2014: You Tube filmpjes van Brood.net.

Waarom past brood in een gezond ontbijt?

Hoe zit het met zout in brood?

Wil je weten wat er aan brood wordt toegevoegd?

Wat zijn gluten en waarom zitten deze in brood?

Is speltbrood gezonder dan tarwebrood?

Hoe donkerder het brood hoe gezonder?

Welke voedingsstoffen zitten er in brood?

Van welke graansoorten wordt brood gemaakt?

Of je dik wordt van brood?

Het verschil tussen bloem, meel en volkoren meel.

Oktober 2013: Meester Boulanger titel uitreiking aan de eerste 4 Meesters waaronder Hiljo Hillebrand van NVB lid Market Food Group.

April 2013: NCRV "Altijd wat". Bakkerijsector "vooruitstrevend" in zoutreductie. In dit porgramma wordt de zoutreductie in de levensmiddelenbranche onder de loep genomen. Ondanks dat ter discussie gesteld wordt of zoutreductie wel aan de industrie overgelaten kan worden, wordt de bakkerijsector als voorbeeld gebruikt van wat we als branche bereikt hebben.

Maart 2013: You Tube film over de productie van Goudeerlijk Brood. Het geheim van het ovenverse en heerlijke knapperige Goudeerlijk brood zit hem in de ingrediënten die met liefde zijn verwerkt door bakkers die het vakmanschap van goed brood bakken verstaan. Elke dag opnieuw ligt het lekkerste brood van Jumbo versgebakken voor onze klanten klaar. In dit filmpje zie hoe het brood wordt bereid door de bakkers die dit brood met passie maken.

Februari 2013: RTL Hollands Glorie In deze aflevering van RTL Hollands Glorie wordt een inzicht gegeven in het bedrijf van Bakkerij 't Stoepje uit Bunschoten-Spakenburg.

Oktober 2012: 100% Volkoren. Het eten van volkoren brood is goed voor de spijsvertering en vermindert de kans op ziektes. Maar slechts een kwart van de Nederlanders weet waar volkoren voor staat en 36 procent weet wanneer brood volkoren mag heten. Wat is volkoren nu precies? En eten we met zijn allen wel genoeg volkoren brood? En wist u overigens dat Nederlanders het liefste volkorenbrood eten? Driekwart van de bevolking verkiest deze soort boven witbrood. Zo blijk uit onderzoek uit 2012 van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Wageningen. Volkorenbrood krijg met het oog op gezondheid met een 8,5 het hoogste rapportcijfer van de consument. Dat cijfer ligt ook hoger dan muesli (5,7), ontbijtkoek (5,0), beschuit (4,8) en drinkontbijt (3,8).

Alle reden dus om veel aandacht aan volkoren brood te besteden. In deze online video vertelt drs. Jan-Willem van der Kamp van TNO uit wat volkoren brood is en vertelt hij welke stoffen uit volkoren zo goed voor je zijn. Daarnaast zien we Roy van der Ploeg, hij is woordvoerder van het Voedingscentrum en hij legt uit hoe je het eten van voldoende volkoren gemakkelijk kunt toepassen in je eigen eetpatroon.

Oktober 2012: KRO Rekenmeester . In deze interessante aflevering van het documantaire programma Rekenmeester wordt ingegaan op de productie van brood en de verschillende productiefactoren zoals die voor de industriële bakkerijen en de ambachtelijke bakker gelden.

Augustus 2012: You Tube bedrijfspresentatie "Pre Pain Corporate movie".

Juni 2012: You Tube bedrijfspresentatie "Bakkersland"

Februari 2012: You Tube Brood en het wonder van tarwe. De educatieve speelfilm Brood en het wonder van de tarwe die PRLT Communicatie produceerde i.s.m. Ri4 Producties. De film is gemaakt in opdracht van het Voorlichtingsbureau Brood en geschikt voor gebruik op de basisschool. De productie is voor internetgebruik in vijf delen geknipt.

Deel 1 Brood en het wonder van tarwe.

Deel 2 Brood en het wonder van tarwe.

Deel 3 Brood en het wonder van tarwe.

Deel 4 Brood en het wonder van tarwe.

Deel 5 Brood en het wonder van tarwe.

Januari 2012: You Tube bedrijfspresentatie Bakkerij Van de Kletersteeg Stoutenburg (Leusden).

November 2011: You Tube bedrijfspresentatie Pré Pain Oldenzaal over de productie van Bake Off brood.

November 2011: "Van broodfabriek naar schoolontbijt" Bakkerij Smithuis Oldenzaal. Film over de productie van brood tot het aanbieden van brood op een basisschool in Oldenzaal.

November 2011: You Tube bedrijfspresentatie "Volledig broodproces in de Bakkerij" Bakkerij Visser Alphen aan de Rijn. Bedrijfsfilm over de industriële productie van brood.