Nieuwsbericht

Na jaren van daling groeit broodverkoop weer

Na jaren van daling groeit broodverkoop weer

Na jaren van achteruitgang wordt in Nederland weer meer brood verkocht. In de eerste vier maanden van 2016 steeg de omzet in de supermarkten met bijna 2 procent. Dat is sinds 2012 niet meer voorgekomen. Marktonderzoeker IRI spreekt van een 'opmerkelijke kentering'.

Volgens IRI-directeur Sjanny van Beekveld zat brood de afgelopen jaren een beetje in het verdomhoekje, vooral door boeken als Broodbuik en De Voedselzandloper. Daarin wordt uitgelegd waarom consumenten tarwe moeten mijden, omdat tarwe slecht zou zijn voor het lijf. Die kritiek zette de verkoop van brood onder druk. "Blijkbaar is dat effect nu uitgewerkt. In de nieuwste Schijf van Vijf komt brood ook weer positief naar voren", analyseert Van Beekveld.

Ook zou de jaaraanbieding van supermarkt Jumbo een belangrijke drijfveer achter de groei zijn. De supermarktketen verkoopt het hele jaar door bijvoorbeeld kaiserbroodjes en afbakcroissants tegen gereduceerde prijs.

Brood afbakken

Volgens directeur Joop Holla van een andere marktonderzoeker, GfK, zijn ook supers als Lidl en Aldi de laatste tijd erg actief met verse producten, onder meer met brood. "In veel supermarkten staan ze tot laat in de middag nog vers brood en broodjes af te bakken. Dat is erg goed voor de verkoop."

Supermarkten verkopen - mede daardoor - inmiddels meer dan 80 procent van al het brood in Nederland. De traditionele bakkers hebben nog amper 15 procent van de totale broodmarkt in handen. De rest wordt verkocht via weekmarkten.   

Via internet

Relatief nieuw is ook de verkoop van brood via internet. Volgens Rabobank is vers brood een van de snelste groeiers in de online-supermarkt. "Voor alle industriële bakkers, van groot tot klein, geldt dat ze vroeg of laat met verkoop via internet aan de slag moeten. En de bakkerijen van de toekomst zullen opnieuw moeten kijken naar hun assortiment", zegt Rabobank-analist Cyrille Filott.

Dennis de Jong is van broodbezorgd.nl in Oosterhout en bakt dagelijks brood, broodjes en banket. Volgens hem zijn mensen die brood online kopen vooral op zoek naar 'eerlijke broodproducten'. "Twee jaar geleden was ik hiermee een voorloper", zegt hij enigszins trots. "Mensen willen gemak en bestellen veel via internet. Waarom zou de bakker dan niet op internet gaan?"

Waarom wordt er weer meer brood gegeten?
 
 
 
 

Markt en Ondernemerschap -