Nieuwsbericht

Aftrap omvangrijke campagne 'Brood. Goed verhaal.'

Aftrap omvangrijke campagne 'Brood. Goed verhaal.'

Ode aan brood laat consument brood weer beleven


Wageningen, 26 maart 2018 - Al eeuwenlang heeft brood een prominente plek in onze Westerse eetcultuur. In ons land wordt er jaarlijks een flinke hoeveelheid brood geconsumeerd. ‘Brood. Goed verhaal.’ is een meerjarenprogramma, dat brood tot de verbeelding laat spreken. Bovendien vertelt de campagne het eerlijke verhaal over brood aan consumenten.

De Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) is samen met de NVOB en NEBAFA en hun Belgische zusterorganisaties mede financier van deze campagne die van 2018 tot en met 202 zal lopen. 

David de Bruijn, communicatiemanager bij het Nederlands Bakkerij Centrum: “De bakkerijbranche lanceert daarom op 26 maart de landelijke campagne ‘Brood. Goed verhaal.’. De campagne zal drie jaar duren. Het is een ode aan brood, een ode die vertelt over de rijkdom van brood. Niet gek als je de broodconsumptie in ons land bekijkt. Dagelijks eten we gemiddeld vier boterhammen per persoon. Brood verdient die extra aandacht!”


Ode aan brood
De campagne wordt afgetrapt met een televisiecommercial die een ode brengt aan brood. Ook heeft een aantal bekende Nederlanders een eigen ode geschreven. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht aan ons dagelijks brood. Op 300 plekken in Nederland worden tastings georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De odes en de locaties van de tastings zijn te vinden op www.broodgoedverhaal.nl.


4 sneetjes brood
Op dit moment eten we in Nederland zo’n 4 sneetjes per dag. Dit omvat al het brood dat zowel thuis als buitenshuis gegeten wordt. De volkorenboterham is met 38% de meest gegeten broodsoort. Een interessante kentering, want twee jaar geleden was de gewone bruine boterham nog het populairst. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland.

Markt en Ondernemerschap -