ING rapport – Vergrijzing als kans

  1. De groei van de 65+ consument

Het aandeel ouderen in de Nederlandse samenleving neemt toe. In 2030 is bijna een kwart van de bevolking 65 jaar of ouder. Niet alleen zijn er steeds meer ouderen. Ze zijn gemiddeld ook welvarender, vitaler en ze leven langer. Naast de huidige 65-plussers, die steeds langer zelfstandig thuis wonen, stroomt ook een nieuwe generatie in. Deze ‘nieuwe ouderen’ richten zich meer op genieten, beleven en ontwikkelen. Zij zullen hiervoor naar verwachting meer van hun spaargeld aanspreken.

  1. Meer huishoudens en toenemende behoeften

In vrijwel alle consumentensectoren nemen de bestedingen van 65-plussers fors toe. Dat komt in de eerste plaats door de forse stijging van het aantal 65+ huishoudens. Ten tweede zorgen nieuwe ouderen, met een andere levensstijl, voor hogere bestedingen. Ten derde zal ook langer zelfstandig thuiswonen leiden tot meer vraag naar producten en diensten die zelfredzaamheid verhogen. In sectoren waar alle drie de factoren een grote rol spelen, stijgen de 65+ bestedingen relatief het meest. Dat zien we in Gezondheid en persoonlijke diensten, Recreatie en cultuur, Food retail en Vervoer. In andere sectoren is de groei minder sterk, maar zeker niet te onderschatten.

  1. 65+ aandeel naar 35%, maar ondernemers afwachtend

Door deze groei stijgt het aandeel van 65+ huishoudens in de totale bestedingen naar verwachting van 23% in 2013 tot 35% in 2030. Desondanks houden veel ondernemers zich nog afzijdig. Uit onderzoek van ING blijkt dat 70% niet inspeelt op vergrijzing. Organisaties kunnen hierin verandering brengen door producten en diensten te ontwikkelen rondom vier belangrijke thema’s: 
• Ontzorgen

Voorbeelden zijn (zorg)diensten aan huis om ouderen langer zelfstandig te laten wonen, thuisbezorging van voeding / maaltijden en nieuwe woon(zorg)concepten (zie ook de eerdere publicatie hierover: Dienstverlening voor de nieuwe oudere). 
• Verbinden

Ontwikkelen van slimme (online) platformen die vraag en aanbod (zorg/diensten) koppelen, activiteiten die sociale netwerken versterken en gemeenschappelijke woonconcepten. 
• Vergemakkelijken

Producten op het vlak van domotica (huisautomatisering), Internet of things, persoonlijke mobiliteit en aanpassingen die winkels en andere gebouwen toegankelijker maken. 
• Leuker maken

Inspelen op de groeiende behoefte aan recreatie (reizen, wellness, sport) en zelfontwikkeling (cultuur en onderwijs).

  1. Inspelen op behoeften van ouderen

Vaak bestaat er bij organisaties nog angst om in te spelen op vergrijzing. Een ‘senioren’-product of dienst kan resulteren in een oud en stoffig imago. Ook de groep 65+ zelf wil vaak niet als oudere benaderd worden. Dirk Mulder: “Je hoeft je niet expliciet op ouderen te richten, maar je kunt wel op hun behoeften inspelen. Het opbouwen van kennis over deze doelgroep en hun wensen wordt dan ook steeds belangrijker.”

Bekijk de gehele publicatie (pdf)