NVB zet, samen met andere branchepartijen, opnieuw in voor een grootschalige broodcampagne met co-financiering vanuit de EU. NBC, initiatiefnemer in dit traject, heeft een aanvraag ingediend bij de Europese Unie voor een nieuwe broodcampagne. Centraal in de campagne staat de voedingswaarde van brood, met een bijzondere focus op plantaardige eiwitten. De bekende slogan “Brood, daar zit wat in” maakt daarbij mogelijk zijn terugkeer. De aanvraag gaat over een campagne voor de jaren 2026 tm 2028 voor Nederland en België samen.
Focus op eiwitten
Hoewel brood een belangrijke bron van plantaardige eiwitten is – bijna een kwart van onze eiwitinname komt uit brood en graanproducten – wordt het door veel consumenten nog niet als zodanig herkend. Slechts 13% van de Nederlanders ziet brood als eiwitbron. De campagne wil daar verandering in brengen en brood opnieuw positioneren als een bewuste, gezonde keuze binnen een duurzame levensstijl. En zo zorgen dat het broodvolume omhoog gaat.
Voortbouwend op eerdere successen
De aanvraag betreft een driejarige campagne voor Nederland en België, en bouwt voort op de succesvolle campagnes uit 2018–2020 en 2022–2023. Daarin zagen we dat het broodvolume stabiliseerde en was zelfs groei te zien. De slogan “Brood, daar zit wat in” is in Nederland nog altijd bekend en sluit goed aan bij de doelstellingen van de EU.
Afwachten
De aanvraag is ingediend. In september wordt bekend of de Europese Unie onze aanvraag honoreert en de financiering toekent. Tot die tijd is het afwachten – maar de ambitie is groot.
Voor vragen: Jenneke van Elderen via communicatie@nbc.nl