Informatiebijeenkomst Voedings- en gezondheidsclaims

Exclusief voor leden organiseert NVB een informatiebijeenkomst over voedings- en gezondheidsclaims.

Consumenten hebben behoefte aan bevestiging van de gezondheidswaarde van brood. Gezondheid is een reden om wel of niet te kiezen voor brood. Voedings- en gezondheidsclaims kunnen hierin een rol vervullen. Toch wordt er relatief weinig gebruik gemaakt van gezondheidsclaims bij brood. Hoe komt dat? Tijdens de bijeenkomst gaan we in op de mogelijkheden van voedings- en gezondheidsclaims.

De bijeenkomst wordt verzorgd door specialisten van FoodBase. Om de bijeenkomst goed aan te laten sluiten bij uw wensen vragen we u vooraf enkele vragen te beantwoorden. Dit kan via het aanmeldformulier

Na afloop van de bijeenkomst weet u:

  • Hoe de wetgeving rond (voedings- en) gezondheidsclaims in elkaar steekt;
  • Wat de (on)mogelijkheden zijn voor het gebruik van gezondheidsclaims bij brood;
  • Waar relevante informatie te vinden is;
  • Welke trends en signaleringen er zijn en hoe daarop kan worden ingespeeld;
  • Welke voor- en nadelen het gebruik van claims heeft.

Data

  • Donderdag 12 november (=vol)
    14:00 – 16:00 uur
  • Dinsdag 17 november (=vol)
    14:00 – 16:00 uur
  • Dinsdag 24 november
    10:00 – 12:00 uur

Doelgroep

NVB leden – Medewerkers van de afdelingen commercie, marketing, wetgeving en kwaliteit.

Locatie

Vanwege de huidige coronamaatregelen zal deze bijeenkomst virtueel plaatsvinden. Deelnemers ontvangen enkele dagen van tevoren de link naar de digitale bijeenkomst. 
Als de maatregelen het toelaten vindt de bijeenkomst plaats in Wageningen. Deelnemers krijgen bericht. 

Aanmelden

U kunt zich aanmelden voor deze NVB bijeenkomst door het Aanmeldformulier NVB informatiebijeenkomst claims_(24 november) vóór 10 november, ingevuld te sturen aan het NVB secretariaat (secretariaat@nedverbak.nl).

Er kunnen maximaal 15 personen deelnemen.

Programma 

  • Wettelijk kader door Pauline Houtsma, Kennisspecialist Hygiëne & Wetgeving
    Welke verschillende soorten voedings- en gezondheidsclaims onderscheiden we en welke voorwaarden zijn hieraan verbonden? Welke manieren zijn er om aandacht te vragen voor brood en gezondheid? En opvallende zaken uit de handhaving. 
  • Wetenschap en trends door Linda van Zonsbeek, Kennisspecialist Voeding & Gezondheid
    Consumenten zijn op zoek naar bevestiging dat brood gezond is en geven aan meer brood te kopen wanneer er een gezondheidsclaim opstaat. Wat zegt de wetenschap hierover? Welke trends signaleren de deelnemers en waar zouden ze graag op in willen spelen? Kan dat? 
  • Kansen door Pauline Houtsma en Linda van Zonsbeek
    • Er zijn veel mogelijkheden, maar in de praktijk worden gezondheidsclaims weinig gebruikt. Wat zijn hiervoor de redenen, welke drempels zijn er om claims te gebruiken, waar ligt de interesse? Gesprek met deelnemers aan de hand van meegebrachte producten.
    • Een veel gebruikte claim op brood is verlaagd koolhydraatgehalte, wat de negatieve perceptie van consumenten bevestigd terwijl er zoveel goeds te zeggen is over brood. Welke positieve claims zijn mogelijk op brood? Om dit te ondersteunen zullen ‘standaard’ broden worden behandeld (NEVO-gegevens).
    • Claims geven de mogelijkheid om te focussen op bepaalde doelgroepen.

Meenemen

U mag 1 of meer broodproducten meenemen. Bedenk vooraf welke claim u bij het product wilt maken en waarom.

  •