NVWA consumentenmonitor: gestegen consumentenvertrouwen in voedselveiligheid

Het consumentenvertrouwen in de veiligheid van voedingsmiddelen steeg in de periode 2019 tot en met 2021. Bij veel productgroepen is een stijging te zien in het vertrouwen, de productgroepen melkproducten en babyvoeding bleven gelijk en alleen het vertrouwen in snoep- en zoetwaren daalde. Consumenten hebben het meeste vertrouwen in producten zoals verse groenten en fruit, noten, kaas, broodproducten en peulvruchten.

Consumenten hebben het meeste vertrouwen in speciaalzaken als het gaat om de informatieverstrekking gevolgd door tv-programma‚Äôs zoals Radar. De Consumentenbond maakt de top 3 compleet. Consumenten vertrouwen  de informatie op de sociale media het minst.

Van de consumenten vindt 65% dat er voldoende wordt gedaan aan de veiligheid van voedsel. Twee op de vijf vinden dat de overheid goed voor de veiligheid van ons voedsel zorgt. Consumenten maken zich wel zorgen over voedselverspilling, de hoeveelheid suiker en zout en het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

17% van de consumenten geeft aan zich een incident te herinneren waarbij het vertrouwen in de veiligheid van voedsel werd geschonden. In 2019 was dit nog 32% en in 2018 52% van de consumenten. Het incident dat het vaakst wordt genoemd is de Fipronil-affaire.

Edith van Peij

kennis@nedverbak.nl

Bronnen:

Consumentenmonitor voedselveiligheid 2019 en 2021

Consumentenmonitor voedselveiligheid 2021