Themabijeenkomst Eiwittransitie in de Bakkerij: terugblik

Op donderdag 28 augustus organiseerde NBC een themabijeenkomst Eiwittransitie in de Bakkerij. Aanwezig waren ongeveer 60 deelnemers; een diverse groep bakkerijprofessionals en innovatieve ondernemers. De eiwittrend is volop bezig en beperkt zich niet alleen tot de sportschool. De noodzakelijke voedseltransitie vraagt om de grootschalige omslag van dierlijke eiwitten naar plantaardig. Hoe profiteren we daar als bakkerij meer van? Mogelijkheden en onmogelijkheden werden besproken tijdens de themabijeenkomst in Wageningen. Informatief, inspirerend en verbindend!

Terugblik op de bijeenkomst over eiwittransitie in de bakkerijsector

Tijdens de bijeenkomst over de eiwittransitie werd duidelijk: de bakkerijsector speelt een belangrijke rol in het toekomstbestendige voedingspatroon. Prof. Pieter van ’t Veer (WUR) schetste de noodzaak van een verschuiving van dierlijke naar meer plantaardige eiwitten – essentieel voor zowel de gezondheid van mens als planeet. Volkoren granen vormen hierin een stevige basis.

“Er is geen sprake van een eiwittekort, we moeten ons eerder zorgen maken om de vezelinname.” – Prof.dr.ir. Pieter van ‘t Veer

Op de informatiemarkt werden innovatieve ingrediënten en producten gepresenteerd, zoals plantaardige kaasalternatieven, lupineproducten, cowpea, reststromen van brouwgraan en Nederlandse baktarwe. Deze laten zien dat er volop kansen liggen voor de bakkerijsector om bij te dragen aan de eiwittransitie.

Brood als drager van gezondheid

Sebastiaan Aalst (Food Cabinet) benadrukte dat eiwit geen trend is, maar een blijvend thema. Brood sluit goed aan bij gezondheidstrends, mede dankzij het vezelgehalte. Toch benut brood dit potentieel nog niet volledig. Hier liggen kansen voor productontwikkeling en communicatie.

Kennis, praktijk en regelgeving

Ook in de verschillende deelsessies werd geput uit kennis & praktijk. Pauline Houtsma deelde kennis over wetgeving, die voornamelijk vraagt om zorgvuldigheid bij nieuwe ingrediënten (novel foods). René van der Veen van Multiflour en Meester Boulanger Reindert Hameeteman gingen in op productontwikkeling en de kansen die ze daarin zien: bijvoorbeeld het combineren van plantaardige eiwitten met vezels. En er is groot aanbod van benutbare reststromen.

Imago van brood: positief, maar nog werk aan de winkel

Susanne Danes presenteerde marktcijfers: het imago van brood is sterk – gezond, voedzaam en duurzaam – maar de kennis over brood en eiwit kan beter. Vezels zijn inmiddels een belangrijk aankoopargument geworden, dankzij jarenlange communicatie.

Broodcampagne: nog volop potentieel

Jenneke van Elderen liet zien dat de broodcampagne na 10 jaar nog lang niet is uitverteld. Er zijn nog veel verhalen te delen om kennis te vergroten en het imago en de verkoop van brood verder te versterken.