Consumentenperceptie over ultrabewerkte voeding

Er is consumentenonderzoek gedaan naar ultrabewerkte voeding. Het blijkt dat consumenten brood niet direct zien als ultrabewerkt. Op brood.net is een artikel over dit onderzoek geplaatst.

(Ultra)bewerkt voedsel: inzicht in consumentenkennis en -zorgen

Wereldwijd is er steeds meer (ultra)bewerkt voedsel beschikbaar voor consumptie. Hoewel bewerking voordelen kent, zoals het vergroten van voedselveiligheid en -beschikbaarheid en het verminderen van verspilling, roept het ook vragen op over de gezondheidseffecten hiervan op de lange termijn. Ongezonde voeding is zonder meer een belangrijke oorzaak van ziekte en sterfte. Dat maakt ook dat (ultra)bewerkte voeding al lange tijd onderwerp is van onderzoek én discussie. Over welke producten (ultra)bewerkt zijn, en over hoe (on)gezond (ultra)bewerkt voedsel is. Maar wat weten en vinden consumenten eigenlijk van ultrabewerkte voeding?

Europees onderzoek
De EIT Food Consumer Observatory heeft onderzoek gedaan onder 10.000 consumenten uit 17 landen waaronder Nederland. Dit onderzoek onthult dat consumenten zich zorgen maken over de gezondheidseffecten op de lange termijn, maar zowel de middelen als motivatie missen om ultrabewerkte voeding te vermijden. Het bewerkingsniveau blijkt niet de doorslaggevende factor te zijn bij het maken van voedselkeuzes. Gemak, smaak en prijs zijn dat wel.

Ook gezondheidsbewuste consumenten maken zich zorgen over de voedingswaarde van ultrabewerkte voeding. Toch geven zij aan dat af en toe ultrabewerkte voeding consumeren geen probleem is en onderdeel kan zijn van een gebalanceerd voedingspatroon.

Onderschat
Consumenten onderschatten vaak de mate waarin ze ultrabewerkt voedsel consumeren, vooral omdat het lastig is om het bewerkingsniveau van verschillende producten te identificeren. Junkfood en energiedrank (ultrabewerkt) zijn gemakkelijk te herkennen, net als rauwe eieren (onbewerkt). Maar gezoete yoghurt en brood – die volgens de NOVA classificatie als (ultra)bewerkt worden gezien – worden minder vaak als zodanig geïdentificeerd.

Volkorenbrood goede keuze
De consument ziet niet direct een probleem bij een alledaags product als brood. Dat is gunstig, bruin- en volkorenbrood staat immers in de Schijf van Vijf en heeft bewezen positieve effecten op de gezondheid op zowel korte als lange termijn.

Dat neemt niet weg dat het belangrijk is te blijven uitleggen dat bewerking op zichzelf niet per definitie ongezond is. Voor bepaalde producten is bewerking immers nodig om het eetbaar te maken, zoals de bewerking van graan om brood te kunnen bakken. Consumenten willen ook beter begrijpen wat ultrabewerkt voedsel is en wat het doet met de gezondheid. Het is van belang dat gezondheidsinstellingen de consumenten goed informeren over dit onderwerp. Voedingsprofessionals kunnen daarin ook een rol spelen.

Lees hier het gehele rapport met aanbevelingen van EIT Food Consumer Observatory.

Bron: brood.net