EU Raad en Parlement akkoord om duurzaamheidsrichtlijnen te vereenvoudigen

De vereenvoudiging van de Europese duurzaamheidsverslaggeving en due diligence is naderbij. De Europese Raad en het Parlement hebben een akkoord bereikt om de richtlijnen inzake corporate sustainability reporting (CSRD) en corporate sustainability due diligence (CSDDD) te vereenvoudigen. Het wachten is nog even op officiële goedkeuring. Als dit voorstel wordt aangenomen, betekent dat dat voor ongeveer 80% van de bedrijven geen rapportageverplichting meer geldt. Daarmee focust de CSRD alleen nog op de grootste bedrijven.

Richtlijn Duurzaamheidsverslaggeving (CSRD)
Wat betreft de CSRD heeft de Commissie voorgesteld om de werknemersdrempel te verhogen naar 1.000 werknemers en beursgenoteerde mkb-bedrijven uit de werkingssfeer van de richtlijn te halen. In het voorlopige akkoord hebben de medewetgevers een netto-omzetdrempel van meer dan € 450 miljoen toegevoegd om de rapportagelast voor ondernemingen verder te verlichten.

De medewetgevers kwamen ook overeen om financiële holdings vrij te stellen van de reikwijdte van de CSRD en kwamen een overgangsvrijstelling overeen voor bedrijven die vanaf boekjaar 2024 moesten beginnen met rapporteren (de zogenaamde “golf één”-bedrijven), die buiten de reikwijdte vallen voor 2025 en 2026.

Identificatie en beoordeling van negatieve effecten
Het voorstel van de Commissie beperkt de verdere beoordeling van de identificatiefase tot de eigen activiteiten van de onderneming, die van haar dochterondernemingen en die van haar directe zakenpartners. De voorlopige overeenkomst heft deze beperking op. In plaats daarvan kunnen bedrijven zich richten op de gebieden in hun activiteitenketen waar de daadwerkelijke en potentiële negatieve effecten het meest waarschijnlijk zijn. Om bedrijven flexibiliteit te bieden, krijgen ze, wanneer ze negatieve effecten hebben geïdentificeerd die even waarschijnlijk of even ernstig zijn op verschillende gebieden, de mogelijkheid om prioriteit te geven aan de beoordeling van negatieve effecten die directe zakenpartners betreffen. Bovendien zouden bedrijven niet langer verplicht moeten zijn om een ​​uitgebreide inventarisatie uit te voeren, maar in plaats daarvan een meer algemene scoping. Bedrijven dienen hun inspanningen te baseren op redelijkerwijs beschikbare informatie, waardoor het doorsijpeleffect van informatieverzoeken op kleinere zakenpartners wordt verminderd. Dit is een belangrijk punt, omdat je als bakkerij valt onder de kleinere zakenpartners van de supermarkt bijvoorbeeld.

Klimaattransitieplannen

Om de lasten aanzienlijk te verlichten, is de verplichting voor bedrijven om een ​​transitieplan voor klimaatverandering op te stellen, geschrapt.

Burgerlijke aansprakelijkheid, sancties en omzetting

De voorlopige overeenkomst schrapt de geharmoniseerde aansprakelijkheidsregeling van de EU en de verplichting voor lidstaten om ervoor te zorgen dat de aansprakelijkheidsregels van doorslaggevende betekenis zijn in gevallen waarin het toepasselijke recht niet het nationale recht van de lidstaat is. Er is een herzieningsclausule opgenomen over de noodzaak van een geharmoniseerde aansprakelijkheidsregeling van de EU.

Wat sancties betreft, zijn de medewetgevers overeengekomen om maximaal 3% van de netto wereldwijde omzet van het bedrijf te behalen, waarbij de Commissie de nodige richtsnoeren hiervoor zal uitvaardigen.

Wat betekent dit voor de bakkerij
De meeste van de NVB leden zullen onder deze richtlijn niet  meer hoeven te rapporteren. Toch is het advies om dit onderwerp nu niet direct op koud water te zetten. Gooi de inspanningen niet weg, maar benut ze slim. Door vrijwillig te rapporteren en duurzaamheid in de bedrijfsstrategie te verweven, blijf je een stap voor op de andere bedrijven en klaar voor toekomstige ontwikkelingen.

Meer over CSRD voor de bakkerijketen vind je terug in

Wim Kannegieter
w.kannegieter@nedverbak.nl